Διαδώστε το στυξ με αυτό το banner στην διεύθυνση http://www.styx.gr/

          Η σημερινή Ρωσία 

  τίμησε την Επανάσταση του 1917
Πίνακας του Βαλεντίν Σερόφ «Επιδρομή στα Χειμερινά Ανάκτορα» από το Κεντρικό Μουσείο της Επανάστασης στη Μόσχα.
 Με μεγαλειώδη παρέλαση στην Κόκκινη πλατεία, με στρατιώτες που φορούσαν και παραδοσιακές στολές εποχής, η σημερινή μετακομμουνιστική Ρωσία, τίμησε την Οκτωβριανή επανάσταση.
Για να τιμήσουν την αντίστοιχη παρέλαση του 1941, απ΄ όπου οι Σοβιετικοί στρατιώτες μετά έφυγαν κατ΄ευθείαν για το μέτωπο, παρουσιάσθηκαν οχήματα και άρματα μάχης της εποχής.
Στις 25 Οκτωβρίου 1917 (με το Ιουλιανό ημερολόγιο - 7η Νοεμβρίου με το σημερινό) οι επαναστάτες Μπολσεβίκοι κατέλαβαν τα χειμερινά ανάκτορα του Πέτρογραδ.
  Τα Χειμερινά Ανάκτορα υπερασπίζονταν 3.000 ευέλπιδες Κοζάκοι που δεν κατόρθωσαν να αντισταθούν επί πολύ στην ορμή των επαναστατών.
Μόλις πριν μία ημέρα, ο Λένιν είχε ξεσηκώσει τους εργάτες σιδηροδρόμου και τους ναυτεργάτες της Κροστάνδης να καταλάβουν το κέντρο του Πέτρογκραδ. 
Πριν 100 χρόνια, σαν σήμερα η Στρατιωτική Επαναστατική Επιτροπή (με επικεφαλής το Λέον Τρότσκι) είχε εκδώσει την διακήρυξη προς τους πολίτες της Ρωσίας που καλούσε στην ανατροπή της προσωρινής κυβέρνησης.
Η διακήρυξη κατέληγε: «Ζήτω η επανάσταση των εργατών, των στρατιωτών και των χωρικών».
Τις ημέρες εκείνες περιγράφει με ενθουσιασμό ο Αμερικάνος σοσιαλιστής συγγραφέας John Reed,  στο βιβλίο του «Δέκα ημέρες που συγκλόνισαν τον Κόσμο».
Επανάσταση και Τέχνη
Στον αιώνα που έχει μεσολαβήσει η παγκόσμια Τέχνη επανειλημμένα έχει ασχοληθεί με τα γεγονότα εκείνης της εποχής που για χρόνια προκαλούσαν το παγκόσμιο ενδιαφέρον και ποικίλες αντιδράσεις. 
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η Ρωσική Επανάσταση προκάλεσε τεράστιες παγκόσμιες κοινωνικές αλλαγές και επηρέασε πλήθος συγγραφέων και άλλων καλλιτεχνών άλλους με ελπίδα κι άλλους με τρόμο.
Από τα πρώτα έργα που αναφέρονται στην Οκτωβριανή Επανάσταση το βιβλίο του λυρικού ποιητή Alexander Blok “The Twelve” (1918), «Το Δώδεκα», στο οποίο περιγράφει την επανάσταση ως αποκάλυψη. Και αναφέρεται στην πορεία 12 Ερυθροφρουρών που περιγράφονται ως απόστολοι της νέας πίστης.
Όπως και πολλοί άλλοι συγγραφείς, με την πάροδο των χρόνων ο Μπλοκ απογοητεύθηκε από την πορεία της Επανάστασης. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
Το αριστούργημα του Αϊζενστάιν «Το θωρηκτό Ποτέμκιν», αποτελεί ως σήμερα ταινία αναφοράς για την ταραγμένη εκείνη εποχή.
Το πολεμικό πλοίο "Πρίγκιπας Ποτιόμκιν", γνωστό παγκοσμίως ως Θωρηκτό Ποτέμκιν, ήταν θωρηκτό της Ρωσικής Αυτοκρατορίας, υπαγόμενο στο στόλο της Μαύρης Θάλασσας. Έγινε γνωστό τον Ιούνιο του 1905, όταν το κατώτερο πλήρωμα στασίασε εναντίον των αξιωματικών, ύψωσε κόκκινη σημαία και αγκυροβόλησε στα ανοιχτά της Οδησσού, καλώντας τους ναυτικούς των υπόλοιπων πλοίων και τους πολίτες σε γενικευμένο ξεσηκωμό εναντίον του τσάρου. Αν και τελικά η εξέγερση έληξε άδοξα με τη φυγή των στασιαστών στη Ρουμανία, ο απόηχός της υπήρξε μεγάλος τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, σε βαθμό που θεωρείται προάγγελος της Επανάστασης του 1917.
  Από την σοβιετική  ταινία «Ο ήρεμος Δον» του 1957.
Ο Μιχαήλ Σόλοχοφ, με το αριστούργημά του «Όπως κυλά ήρεμα ο Δον», ήταν ο πρώτος σοβιετικός συγγραφέας που του επέτρεψε η Μόσχα να παραλάβει βραβείο Νόμπελ, το 1965. Το έργο του είχε χαρακτηρισθεί  ως το αντίστοιχο του «Πόλεμος και Ειρήνη»  για τον 20ό αιώνα.
Ο Σόλοχοφ, Κοζάκος στην καταγωγή, στο βιβλίο του περιγράφει τις τραγικές συνέπειες της επανάστασης και του Εμφύλιου που ακολούθησε για τους Κοζάκους του Δον.
Ο Μπορίς Πάστερνακ με το βιβλίο «Δόκτωρ Ζιβάγκο» (1957) ήταν επόμενος σοβιετικός συγγραφέας που αγαπήθηκε όσο ουδείς άλλος συμπατριώτης του στη Δύση.
Τιμήθηκε κι αυτός με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, αλλά το βιβλίο του είχε παραμείνει απαγορευμένο στην ΕΣΣΔ για περίπου 30 χρόνια.
 Ο Ομάρ Σαρίφ ως Γιούρι Ζιβάγκο και η Τζούλι Κρίστι στην ταινία του 1965.
Για να κλείσουμε με τον αμφιλεγόμενο πλέον από τους αμφισβητίες, Μαξίμ Γκόρκι, με στενές σχέσεις με τους επαναστάτες του 1917. Το βιβλίο του «Το Γερακίσιο Τραγούδι» (1895) θεωρήθηκε ότι ενέπνευσε τους Μπολσεβίκους. Η φράση του «γεννήθηκε να έρπει – δεν μπορούσε να πετάξει», είχε γίνει σύμβολο.
 
 
Subscribe in a reader Facebook page Follow me