Διαδώστε το στυξ με αυτό το banner στην διεύθυνση http://www.styx.gr/

Ειδικά ερευνητικά σκάφη φέρνει η ExxonMobil

           Τουλάχιστον άλλες 

     πέντε γεωτρήσεις από ENI
  Το Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης, ΔΕΝ περιλαμβάνει στον κατάλογο των εν ισχύ Navτex για την σημερινή μέρα (15 Φεβρουαρίου 2018), την Navtex με αριθμό 83 (NAV WRNG NR 083/18).
  Πρόκειται για την Navtex, που η Κυπριακή Δημοκρατία ανακοίνωνε χθες Τετάρτη, για ασκήσεις με πραγματικά πυρά που ήταν καθορισμένες για σήμερα Πέμπτη, σε περιοχή έκτασης 600 τετρ. χιλιομέτρων περίπου, σε περιοχή που εφάπτεται στο βόρειο της άκρο, με την περιοχή που «δέσμευσε» η Τουρκία μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου για ασκήσεις του Πολεμικού της Ναυτικού και αποτελεί την αφορμή για παρεμπόδιση της κίνησης του γεωτρύπανου «Saipem 12000» προς τον στόχο «Σουπιά» στο τεμάχιο «3».
Επίσης, περιλάμβανε στα όριά της μικρό τμήμα των τεμαχίων «2» και «3» της Κυπριακής ΑΟΖ.
Εκτιμάται ότι η ακύρωση ή απόσυρση της σχετικής Navtex, η οποία προφανώς δεν αφορούσε σε ασκήσεις Ενόπλων Δυνάμεων της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά για πλοία άλλων χωρών, οφείλεται σε πολιτική αναμονής και αποφυγής έντασης, ώστε να υπάρξει παράθυρο είτε γρηγορότερης λήξης των τουρκικών ενεργειών στην περιοχή, είτε για μη χρονική επέκταση της παρεμπόδισης του γεωτρύπανου.
Η Κυπριακή Navtex για άσκηση με πραγματικά πυρά στο «3»
Η  δημοσίευση της Τετάρτης:
ZCZC MA 58
13 1400 UTC FEB 2018
JRCC LARNACA/CYPRUS RADIO/5BA
NAV WRNG NR 083/18
FIRING EXERCISES WILL TAKE PLACE ON 
15 FEB BETWEEN 1530- 1730 UTC 
IN AREA BOUNDED BY THE COORDINATES BELOW:
34 15.00N 034 34.00E
34 10.00N 034 41.30E 
33 53.00N 034 26.00E
34 00.00N 034 14.00E
 
CANCEL THIS MESSAGE ON 15 1731 UTC FEB 2018
JRCC LARNACA/CYPRUS RADIO/5BA
   Η Navtex που που είχε εκδώσει το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης της Κυπριακής Δημοκρατίας, δεσμεύτηκε περιοχή έκτασης περίπου 600 τετρ. χιλιομέτρων εντός της περιοχής ευθύνης της Δημοκρατίας που περιλαμβάνει και μέρος των τεμαχίων 3 και 13 της ΑΟΖ, για άσκηση με πραγματικά πυρά για τις 15 Φεβρουαρίου, κατά τις απογευματινές ώρες.
Συνεχίζεται ο αποκλεισμός στο «Οικόπεδο 3»  
Υπό ναυτικό αλλά και διπλωματικό αποκλεισμό συνεχίζουν να βρίσκονται το «Οικόπεδο 3» στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλά και η ίδια η Κυπριακή Δημοκρατία. 
  Εδώ και πέντε ημέρες κινείται σε όλα τα επίπεδα προκειμένου να επιτύχει την απελευθέρωση του στόχου «Σουπιά», ώστε να μπορέσει να προχωρήσει το γεωτρύπανο της ΕΝΙ πλην όμως το μόνο που έχει καταφέρει να εξασφαλίσει μέχρι στιγμής είναι η έκφραση συμπόνιας. Χωρίς την ίδια ώρα να υπάρχει έστω και η διάθεση να σταλεί τουλάχιστον ένα αυστηρό μήνυμα προς την Τουρκία. 
  Αντίθετα, όλα τα μηνύματα που αποστέλλονται είναι γενικόλογα κρατώντας ίσες αποστάσεις μεταξύ των προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας και των νομίμων δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας.
  Ιδιαίτερα αρνητική εντύπωση προκαλεί η όλη προσέγγιση του ΓΓ ΟΗΕ ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ ένιψε τας χείρας του αρνούμενος ακόμα και να σταθεί υποστηρικτικά σε μια σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών η οποία εμφανώς παραβιάζεται. Το όλο θέμα αναμένεται να συζητήθηκε κατά τη συνάντηση που είχαν το πρωί ο Πρόεδρος Αναστασιάδης με την Ελίζαμπεθ Σπέχαρ.
  Την ίδια ώρα αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι μέσα από τις τοποθετήσεις Ουάσινγκτον και Μόσχας στέλνονται και μηνύματα σε σχέση με το Κυπριακό, υπενθυμίζοντας τη Λευκωσία πως πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων στον φυσικό πλούτο. 
  Στο Saipem 12000 προχώρησαν χθες σε αντικατάσταση σημαντικού μέρους του προσωπικού, όπως ήταν προγραμματισμένο να γίνει και αν προχωρούσε η γεώτρηση, με πτήσεις από το αεροδρόμιο Λάρνακας. 
  Στα όρια του τεμαχίου 3, από τη δυτική πλευρά παραμένει σταθερό το Saipem 12000 με την πλώρη να βλέπει πάντα τη «Σουπιά», αλλά και με τα τουρκικά πολεμικά να συνεχίζουν να εκτρέπουν κάθε πλοίο που διέρχεται από την περιοχή. 
Ούτε για σήμερα προβλέπονται σημαντικές διαφοροποιήσεις.
Οι Ισραηλινοί προληπτικά, με κατασκοπευτικό αεροπλάνο παρακολούθησαν χθες από την ανατολή μέχρι τη δύση του ήλιου κάθε κίνηση πλοίου, αεροπλάνου και ελικοπτέρου στην περιοχή της έντασης.
Ειδικά ερευνητικά σκάφη φέρνει η ExxonMobil
  Ο αμερικανικός κολοσσός ExxonMobil, που σε κοινοπραξία με την Qatar Petroleum έχει τα δικαιώματα για το τεμάχιο «10» της κυπριακής ΑΟΖ, όχι μόνο δεν έχει επηρεαστεί από τις τουρκικές προκλήσεις, αλλά και έχει επιβεβαιώσει ότι τέλος του μήνα, σύμφωνα και με τον προγραμματισμό του, θα φέρει στην Κύπρο δύο ερευνητικά εξειδικευμένα πλοία, που μεταφέρουν και υποβρύχια ρομπότ, για να διεξάγουν υποθαλάσσιες έρευνες, ώστε να καθορίσουν τα ακριβή σημεία των δύο γεωτρήσεων που θα ξεκινήσουν αμέσως μετά το καλοκαίρι.
  Αυτό δείχνει ότι δεν έχει επηρεασθεί από τις τουρκικές προκλήσεις.
  Το γεγονός επιβεβαιώνει και σχετικές αναφορές του υπουργού Ενέργειας, Γιώργου Λακοτρύπη, ότι οι εταίροι της Κύπρου στο γεωτρητικό της πρόγραμμα, έχουν επικοινωνήσει και έχουν επιβεβαιώσει την στήριξη και τις δεσμεύσεις τους σε σχέση με το ερευνητικό και γεωτρητικό πρόγραμμα, μετά τις τουρκικές προκλήσεις των τελευταίων ημερών.
  Μεταξύ άλλων, με τα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα ρομπότ γίνεται μελέτη των κλίσεων της επιφάνειας του βυθού όπως και η υφή και σύσταση, για σκοπούς καθορισμού ακριβούς σημείου, όπως και εναλλακτικών για τη γεώτρηση.
  Επίσης, πολλά στοιχεία που λαμβάνονται αφορούν στις μελέτες που απαιτούνται για την έκδοση των σχετικών αδειών, μεταξύ των οποίων η αναζήτηση τυχόν ναυαγίων και αρχαιοτήτων ή ευαίσθητων περιβαλλοντικών και άλλων συνθηκών. 
  Τα δύο πλοία που αναμένεται να ξεκινήσουν εργασίες στο τεμάχιο «10» τις αμέσως επόμενες εβδομάδες για λογαριασμό της Exxon Mobil, είναι τα «Med Surveyor», που αυτές τις μέρες βρίσκεται για ανάλογες εργασίες στην περιοχή του λιμανιού της Χάιφας, όπως και το ειδικό ερευνητικό «Ocean Investigator» που βρίσκεται σε προετοιμασία στο Λαύριο και από το οποίο γίνεται και ο χειρισμός των υποβρύχιων τηλεκατευθυνόμενων ρομπότ.
  Όπως αποκάλυψε ο «Φ», η ExxonMobil, έχει επικεντρωθεί σε αυτό το στάδιο σε τρεις από τους στόχους που εντόπισε στο τεμάχιο «10», τους οποίους και έχει ήδη βαπτίσει με τα ονόματα «Ανθείας», «Δελφίνος» και Γλαύκος». Με τις έρευνες, τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, αναμένεται και ότι θα συλλέξει στοιχεία που θα συμβάλουν στη λήψη οριστικών αποφάσεων για το σε ποιους από τους τρεις στόχους θα προχωρήσει με τις πρώτες δύο γεωτρήσεις. 
  Οι πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι ο αμερικανικός κολοσσός, βρίσκεται και ένα βήμα πριν υπογράψει τις τελικές συμφωνίες με το ή τα γεωτρύπανα που θα χρησιμοποιήσει στην κυπριακή ΑΟΖ.
Τουλάχιστον άλλες πέντε γεωτρήσεις από ENI
 Η ΕΝΙ έχει αναλάβει υποχρεώσεις με βάση τα συμβόλαιά της, τα οποία επιβεβαιώνει και εγγράφως σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ» ότι θα τιμήσει πλήρως, για ακόμα πέντε τουλάχιστον γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ, πέραν της πλήρους επιτυχούς γεώτρησης που μόλις ολοκληρώθηκε στον στόχο «Καλυψώ» στο τεμάχιο «6». 
  Έχει ήδη δεσμευτεί για γεώτρηση στο τεμάχιο «6» - που ολοκληρώθηκε- για δύο γεωτρήσεις στους στόχους που θα επιλέξει σε δύο από τα τεμάχια «2», «3» και «9» –εκ των οποίων η μία που καθυστερεί λόγω τουρκικών προκλήσεων στο «3», όπως και δύο γεωτρήσεις στο τεμάχιο «8».
  Ο αριθμός αυτών των γεωτρήσεων μπορεί να αυξηθεί και σε επτά, αφού ήδη αποφασίστηκε επιβεβαιωτική γεώτρηση στο τεμάχιο «6» στον στόχο «Καλυψώ» που θα προγραμματιστεί σύντομα, ενώ προβλέπεται εκ των προτέρων από την ίδια την ΕΝΙ, ότι πολύ πιθανό είναι και το ενδεχόμενο επιβεβαιωτικής γεώτρησης μετά την ερευνητική και στο τεμάχιο «8».
 
Τι κρύβεται πίσω από τις τουρκικές διεκδικήσεις (Ανάλυση)
 Από τον Διευθυντή του Κυπριακού Κέντρου Μελετών, Χρήστο Ιακώβου για τις τουρκικές διεκδικήσεις στους θαλάσσιους χώρους του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου:
  Παρατηρούμε ότι η Τουρκία τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει την ένταση σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις της στους θαλάσσιους χώρους του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτή η συμπεριφορά υπαγορεύεται από τη στρατηγική προτεραιότητα της Τουρκίας να αυξήσει τη θαλάσσια ισχύ της, κάτι που θα της επιτρέψει να διευρύνει ακόμη περισσότερο τη θεμελιακή έννοια για την εξωτερική της πολιτική, αυτή δηλαδή του στρατηγικού βάθους. 
 Το ερώτημα στρατηγικής που εγείρεται από τις διεκδικήσεις της Άγκυρας στο δεδομένο θέμα είναι: Γιατί η Τουρκία επιδεικνύει τόση ευαισθησία για τον θαλάσσιο χώρο της Ελλάδας και της Κύπρου, την οποία συνοδεύει μάλιστα και με ανοικτές απειλές; 
  Η πολυσύνθετη έννοια της θαλάσσιας ισχύος αναλύθηκε για πρώτη φορά από τον κορυφαίο θεωρητικό της γεωπολιτικής του θαλασσίου χώρου, τον αμερικανό Άλφρεντ Μάχαν (1840-1914), από τον οποίο επηρεάστηκε και ο Νταβούτογλου και ο οποίος προσδιορίζει τη θαλάσσια ισχύ ως τη δυνατότητα ελέγχου των θαλασσίων οδών, καθώς επίσης και της νομής και κατοχής των θαλασσίων πόρων, οι οποίοι προσδίδουν πολιτική δύναμη και οικονομική ευρωστία στα κράτη.
  Ο Μάχαν, αφού αφιέρωσε χρόνια μελέτης στην ιστορία της ανόδου της Μεγάλης Βρετανίας ως μεγάλης ευρωπαϊκής δυνάμεως, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η θαλάσσια ισχύς μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη μετατροπή ενός κράτους σε ισχυρό, αν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
  Αν διαθέτει κατάλληλη γεωγραφική θέση, όπως για παράδειγμα να γειτνιάζει με σημαντικές θαλάσσιες διόδους. Αν η φυσική διαμόρφωση των ακτογραμμών του τού παρέχει πρόσθετα πλεονεκτήματα, όπως νησιά και φυσικά λιμάνια. Αν διαθέτει μεγάλη έκταση ακτογραμμής σε σχέση με τον πληθυσμό του. Αν έχει υψηλό ποσοστό πληθυσμού το οποίο στρέφεται προς τη θάλασσα (αλιεία, εμπορικό ναυτικό, ισχυρό πολεμικό ναυτικό). Αν η πολιτική της κυβέρνησης παρέχει συστηματική και ευφυή καθοδήγηση με στόχο την ανάπτυξη της θαλάσσιας ισχύος. 
  Αυτό που σήμερα περιορίζει την ανάπτυξη της τουρκικής θαλάσσιας ισχύος, σε σχέση με τις πέντε προαναφερθείσες προϋποθέσεις, είναι το μειονέκτημα που προσδιορίζεται από την ανισορροπία που προκαλείται από την ύπαρξη μεγάλης έκτασης ακτογραμμής της χώρας, χωρίς όμως να έχει ελεύθερη πρόσβαση σε ανοικτή θάλασσα, τόσο στο Αιγαίο, λόγω του ελλαδικού πλεονεκτήματος, όσο στην Α. Μεσόγειο, λόγω της ύπαρξης της Κυπριακής Δημοκρατίας.
  Αυτή η πραγματικότητα επιβάλλει στην Τουρκία το «σύνδρομο της Συνθήκης των Σεβρών», τη μειονεκτική γεωπολιτική θέση δηλαδή ότι είναι εγκλωβισμένη στα δικά της χωρικά ύδατα, λόγω του ότι τρία βασικά της λιμάνια (Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης και Μερσίνας) είναι από θαλάσσης αποκλεισμένα, καθώς επίσης παραμένει χωρίς πρόσβαση στις ναυτικές οδούς που εξασφαλίζουν διασύνδεση της Τουρκίας με τον δυτικό κόσμο και τη Μέση Ανατολή.
  Ως εκ τούτου, η Τουρκία παραμένει κράτος ξηράς, όπως επέβαλαν οι δυτικές δυνάμεις με τη Συνθήκη των Σεβρών το 1920.
---
Ο Φιλελεύθερος (Κύπρου) - philenews.com
 
Subscribe in a reader Facebook page Follow me