H διατροφή vegan  

  απέναντι στην τουρκική κουζίνα
Η vegan διατροφή μας παρέχει λιγότερες θερμίδες, ακόμη κι από την χορτοφαγική διατροφή, καθώς εκτός της αποχής από το κρέας, προστίθεται και η αποχή από τα λιπαρά των γαλακτοκομικών (γάλα, τυρί, βούτυρο κ.ο.κ.).
Τα καταστήματα Vegan αναπηδούν σε όλη την Κωνσταντινούπολη, και πολλοί Τούρκοι μαθαίνουν να ανανεώνουν τα παραδοσιακά τους πιάτα με κρέατα, αυγά και γαλακτοκομικά.
 Κιμάδες, καρυκεύματα και τυλιγμένα σε μεγάλα σουβλάκια κεμπάπ ή κομμένα κρέατα σε φέτες ή αλλαντικά  σερβιρισμένα με λαχανικά, κυριαρχούν στην τουρκική κουζίνα.
Το κρέας εξακολουθεί βρίσκεται στην καρδιά της παραδοσιακής τουρκικής κουζίνας. Ωστόσο, υπάρχει αυξανόμενη τάση «υγιεινής διατροφής» που απορρίπτει αυτήν την ορεκτική σχέση.
Ο «βιγκανισμός» εισήλθε στο διατροφικό προσκήνιο ως εναλλακτική λύση στην «κτηνο-διατροφική κουλτούρα» της Κωνσταντινούπολης, όπου όλο και περισσότεροι vegan καταστήματα προκαλούν περιέργεια, θαυμασμό και σκεπτικισμό.
Υπάρχουν πλέον δεκάδες vegan καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη, πολλά από αυτά στην μποέμικη περιοχή Kadikoy στην ανατολική πλευρά ή στην περιοχή του πεζόδρομου στο Taksim.
Τα προϊόντα Vegan πωλούνται επίσης σε σούπερ μάρκετ υψηλού επιπέδου.
«Η μετάβαση στον βιγκανισμό είναι απλώς επιλογή σε vegan προϊόντα αντί των κανονικών» υποστηρίζει η Itir Irem Yildirim, 27χρονη ακτιβίστρια από τη νότια επαρχία Adana, καθώς βγαίνει από το «Vegan Bakkal», το μικρό αλλά δημοφιλές vegan κατάστημα στο Καντίκιο.
  Η Yildirim συμμετέχει σε πρωτοβουλία δημιουργίας vegan περιπτέρων σε ολόκληρη την Πόλη, έτοιμη να δώσει απαντήσεις σε μη-βίγκαν που πλησιάζουν γεμάτοι απορίες  ξύνοντας το κεφάλι τους.
  «Έρχονται από περιέργεια. Συνήθως είναι άτομα ηλικίας 25 έως 30 ετών που μας κάνουν ερωτήσεις, αλλά μίλησα και με 60χρονους και 70χρονους» δηλώνει η Yildirim.  «Ασχολούμαι με αυτή την υπόθεση ενώ εύχομαι να μου είχε μιλήσει κάποιος νωρίτερα γι’ αυτό».
Τι προτείνξει η vegan διατροφή
    Οι έρευνες που δείχνουν ότι υπάρχουν οφέλη για την υγεία και το περιβάλλον από την vegan διατροφή ολοένα και αυξάνονται. Αν, μάλιστα, αναλογιστούμε ότι πριν χρόνια η ιδέα του να ακολουθήσει κάποιος τον βιγκανισμό θεωρούνταν ακραία και καθόλου πρακτική, βλέπουμε ότι το ενδιαφέρον έχει ανέβει κατά πολύ τα τελευταία χρόνια.
 Όποιος ακολουθεί το vegan διατροφικό μοντέλο απέχει από κάθε είδους τρόφιμο ζωικής προέλευσης, σε μια προσπάθεια σεβασμού προς τα ζώα και αντίθεσης στην εκμετάλλευσή τους. 
  Αυτό σημαίνει ότι εκτός από κρέας, πουλερικά, ψάρια και θαλασσινά, δεν καταναλώνει και γαλακτοκομικά προϊόντα, αβγά και μέλι και η πηγή προέλευσης κάθε τροφής είναι φυτική, συμβάλλοντας ταυτόχρονα και στην προστασία του περιβάλλοντος (αρκεί να ξέρετε, για παράδειγμα, ότι η παραγωγή μισού κιλού ζωικής πρωτεΐνης απαιτεί 100 φορές περισσότερο νερό από την ίδια ποσότητα φυτικής πρωτεΐνης).
  Η πρωτεΐνη είναι το συστατικό που μειώνεται σε μεγάλο βαθμό στην αυστηρά φυτοφαγική διατροφή, αφού κύριες πηγές πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας είναι το κρέας, το ψάρι και το τυρί. 
Γι΄αυτό το λόγο, μπορείτε να συνδυάσετε τα όσπριά σας με σιτηρά, όπως για παράδειγμα ένα απολαυστικό φακόριζο. 
Με τον τρόπο αυτό, θα «παντρέψετε» τα διαφορετικά αμινοξέα που περιέχουν οι δύο κατηγορίες λαμβάνοντας τελικά την πρωτεΐνη που χρειάζεστε.
Σύμφωνα, μάλιστα, με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Proceedings of the National Academy of Science, ο βιγκανισμός μπορεί να ωφελήσει οργανισμό και περιβάλλον, ενώ τα αποτελέσματά της δείχνουν ότι 8,1 εκατομμύρια θάνατοι μπορούν να αποφευχθούν ετησίως σε όλο τον πλανήτη, αν περισσότεροι άνθρωποι υιοθετήσουν παρόμοια διατροφή.