Διαδώστε το στυξ με αυτό το banner στην διεύθυνση http://www.styx.gr/

Υπόγεια ανάκτορα

στην υπηρεσία

του πολίτη

Αναμφισβήτητα είναι το πιο όμορφο στον κόσμο. Το συγκρίνουν με υπόγεια ανάκτορα και κάνουν σε αυτό ξεναγήσεις. Διαθέτει το δικό του μουσείο στη στάση «Σπορτίβναγια». Οι 44 από τους σταθμούς αποτελούν έργα πολιτιστικής κληρονομιάς.

  Όλα ξεκίνησαν στις 15 Μαΐου 1935 με τη μια γραμμή, από το σταθμό «Σοκόλνικι» ως τον «Παρκ Κουλτούρι». Σήμερα ο υπόγειος της πρωτεύουσας έχει 12 γραμμές και περίπου 200 σταθμούς ενώ συνεχίζει να επεκτείνεται, καθώς εφέτος μόνο θα ανοίξουν επτά νέοι σταθμοί.  Η ιδέα της κατασκευής Μετρό στην πόλη εμφανιζόταν από καιρό σε καιρό, αρχής γενομένης από το 1875. Ωστόσο, το θέμα δεν προχωρούσε για διάφορους λόγους, με έναν από αυτούς για παράδειγμα να είναι το «λόμπι του τραμ».

  Στις αρχές της δεκαετίας του ΄30 το ζήτημα του μετρό επανήλθε αν και, όπως ισχυρίζονταν οι μηχανικοί, οι φυσικές συνθήκες δεν βοληθούσαν στην υλοποίησή του. Σύμφωνα με τη Νατάλια Ντούσκινα, ιστορικό αρχιτεκτονικής, καθηγήτρια και εγγονή ενός από τους βασικούς κατασκευαστές του Μετρό, Αλεξέι Ντούσκιν, «οι μηχανικοί του Λονδίνου, του Παρισιού και του Βερολίνου, τους οποίους κάλεσαν στη Μόσχα για να γνωμοδοτήσουν, υποστήριζαν ότι στη Μόσχα είναι αδύνατο να κατασκευαστεί μετρό εξαιτίας του απίστευτα δύσκολου υπεδάφους.

Όμως, χάρις στους ρώσους μηχανικούς, υδρογεωλόγους και αρχιτέκτονες, δημιουργήθηκε ένα σύστημα από τεράστιους υπόγειους χώρους, αληθινές πλατείες και δρόμοι μιας πραγματικά υπόγειας πόλης, κάτω από την κανονική πόλη».

Υπόγειος ουρμπανισμός

  Αρχικά, υπήρχαν κάτω από τη γη δυο τύποι σταθμών, βαθιάς θεμελίωσης και τύπου κατασκευής με πυλώνες  (κλασικό παράδειγμα ο «Κράσνιε Βαρότα» που σχεδίασε ο Ιβάν Φομίν), και ρηχής, όπου μπορούσαν να τοποθετηθούν κολώνες.

Επαναστατικός αρχιτέκτονας μπορεί να θεωρηθεί ο Αλεξέι Ντούσκιν ο οποίος, εκτός από τους πολλούς άλλους σταθμούς, δημιούργησε τον πρώτο στον κόσμο σταθμό «βαθέως τύπου» και παράλληλα με κολώνες, τον «Μαγιακόβσκαγια».

  Η Νατάλια Ντούσκινα αναφέρει ότι στις δημοσιευμένες για το Μετρό δημοσκοπήσεις για τους καλύτερους σταθμούς που κατασκεύασε ο παππούς της, οι «Κροπότκινσκαγια», «Μαγιακόβσκαγια» και «Πλόσαντ Ρεβολιούτσιι» βρέθηκαν στις τρεις πρώτες θέσεις. Σύμφωνα με την ίδια, ο Ντούσκιν «ήταν ουσιαστικά ο πρωτοπόρος της μοσχοβίτικης σχολής κατασκευής Μετρό και διαμόρφωσε τις αρχές των έργων κάτω από τη γη».

Τα κυριότερα «εκθέματα»

 Δεν είναι τυχαίο ότι το Μετρό το συγκρίνουν με υπόγεια ανάκτορα και παρά το γεγονός ότι η διακόσμηση των σοβιετικών σταθμών μιλούσε τη γλώσσα της προπαγάνδας του καθεστώτος, πολλοί από αυτούς αποτέλεσαν σπουδαία αρχιτεκτονικά σύνολα.

  Είναι αδύνατο για παράδειγμα να προσπεράσει κάποιος έναν από τους αγαπημένους σταθμούς των κατοίκων της Μόσχας, τον «Μαγιακόβσκαγια», τα ψηφιδωτά του οποίου κατασκευάστηκαν με βάση τα σχέδια ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της ΕΣΣΔ, του Αλεξάντρ Ντεϊνέκα, στο εργαστήριό του στο Λένινγκραντ (Αγία Πετρούπολη) από σμάλτο, αποθέματα του οποίου είχαν διασωθεί από τους προεπαναστατικούς χρόνους.

Δείτε τους νέους σταθμούς του Μετρό της Μόσχας:

http://gr.rbth.com/multimedia/pictures/2014/02/17/oi_mellontikoi_neoi_stathmoi_toy_metro_ti_mosxa_28527.html

Subscribe in a reader Facebook page Follow me