Διαδώστε το στυξ με αυτό το banner στην διεύθυνση http://www.styx.gr/

      Διεθνές συνέδριο 

Τυπογραφικών μουσείων
Ακριβές αντίγραφο της εκτυπωτικής μηχανής του Γουτεμβέργιου υπάρχει στο Μουσείο Τυπογραφία Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη στα Χανιά. (Και λειτουργεί)
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πραγματοποιείται διεθνές συνέδριο του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας.
«Τυπογραφίας μάζωξη τσ’ Ευρώπης τα μουσεία,
 ξετρέχουνε συνέδριο γράφοντας ιστορία» (Μαντινάδα του Κωστή  Λαγουδιανάκη) (*)
  Την τιμητική της στα Χανιά η αναίμακτη επανάσταση που άλλαξε τον κόσμο-η Τυπογραφία! 
Για πρώτη φορά, το ετήσιο διεθνές συνέδριο του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας διεξάγεται στην Ελλάδα. Επιλέχτηκαν τα Χανιά, προφανώς επειδή εδώ υπάρχει το μοναδικό στην χώρα Μουσείο Υυπογραφίας.
Δημιούργημα του εκδότη των Χανιώτικων νέων Γιάννη Γαρεδάκη και της συζύγου του Ελένης.
  Tο συνέδριο με τίτλο “Γράφοντας ιστορία: Συλλογές, συλλέκτες και ο πολιτιστικός ρόλος των μουσείων τυπογραφίας” συνδιοργανώνεται από το Μουσείο Τυπογραφίας και τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας (AEPM), με την στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, του Δήμου Χανίων, του Δήμου Αποκορώνου, του ΜΑΙΧ, της ΑΒΕΑ και της ΕΤΑΝΑΠ.
«Είναι», όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση, η πρώτη φορά που το συνέδριο και η γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας, φιλοξενείται στην Ελλάδα.
 Οι συμμετέχοντες στο συνέδριο είναι στελέχη μουσείων τυπογραφίας από όλη την Ευρώπη, ακαδημαϊκοί, άνθρωποι της Τυπογραφίας και των Γραφικών Τεχνών από όλο τον κόσμο. Μεταξύ άλλων θα συμμετέχουν: Plantin-Moretus Museum (Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς UNESCO- Βέλγιο), Deutsches Museum (Γερμανία), Εθνικό Τυπογραφείο της Γαλλίας, St. Bride Foundation (Λονδίνο), Jikji Korea (Ν. Κορέα), Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας κ.ά.
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας για την δημιουργία του Διεθνούς Συνδέσμου Μουσείων Τυπογραφίας (IAPM) με τη συμμετοχή του Μουσείου Τυπογραφίας. 
. Παράλληλα, στον εκθεσιακό χώρο του Κ.Α.Μ. (Μεγάλο Αρσενάλι) φιλοξενείται η έκθεση “Συλλογές, συλλέκτες και ο πολιτιστικός ρόλος των μουσείων τυπογραφίας” με εκθέματα από το Μουσείο Τυπογραφίας. Διάρκεια έκθεσης έως τις 17 Μαΐου.
 Το καλωσόρισμα του Γιάννη Γαρεδάκη στους συνέδρους στο Μουσείο Τυπογραφίας
  Στο μοναδικό στην χώρα Μουσείο Τυπογραφίας, στα Χανιά, υποδέχτηκε τους συμμετέχοντες στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Μουσείων Τυπογραφίας, ο δημιουργός του Γιάννης Γαρεδάκης.
  Μιλώντας στα αγγλικά, τους υποδέχτηκε στο μουσείο, που δημιουργήθηκε από τον ίδιο και τη σύζυγό του Ελένη, το Μάιο του 2005. Από τότε όλο και δημιουργούνται νέες πτέρυγες.
Μεταξύ άλλων ο Γιάννης Γαρεδάκης, που εκδίδει τα «Χανιώτικα νέα», (από τις εφημερίδες της περιφέρειας που μπορούν να συναγωνίζονται τις αθηναϊκές) είπε:
«Το Μουσείο τυπογραφίας, ήταν ένα όνειρο και μια ιδέα μου από τότε που εργαζόμουν ως ρεπόρτερ στην τοπική εφημερίδα «Παρατηρητής», πίσω στα 1965-66.
  Συνήθιζα να παρακολουθώ την συγκέντρωση των γραμμάτων (από την κάσα του τυπογραφείου (κι έδειξε την φωτογραφία εκείνης της εποχής που προβαλλόταν) κι εκείνοι οι άνθρωποι έμοιαζαν για μένα ως ήρωες…
Γράμμα το γράμμα, χρησιμοποιώντας την μέθοδο του Γουτεμβέργιου, συνέθεταν μια 12σέλλιδη εφημερίδα. Τελειώναμε την δουλειά γύρω στις δύο ή τρείς το πρωί.
Είχα διαβάσει για τις επερχόμενες εξελίξεις στην τυπογραφία και γνώριζα πως κάτι θα πρέπει να γίνει στη μνήμη εκείων των ανθρώπων. Αυτό ήταν το πρώτο μου ερέθισμα.
Μετά μιας και είχα ήδη εργασθεί κάποτε κι εγώ στον τομέα εκείνο, άρχισα να διαβάζω για την πρόοδο της τυπογραφίας. Με έκπληξή μου τότε ανακάλυψα πως μετά τον Γουτεμβέργιο και μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης στα 1453 από τους Τούρκους, πολλοί σπουδαίο τυπογράφοι από την Κρήτηείχαν ταξιδέψει στα δυτικά, οι περισσότεροι στην Ιταλία (τη Βενετία κι άλλες πόλεις), όπυ εργάσθηκαν στο πλευρόμεγάλων Ιταλών τυπογράφων, για την προώθηση των ελληνικών γραμμάτων.
  Είναι εντυπωσιακό που πολλοί από εκείνους εργάσθηκαν μαζί με τον σπουδαίο σχολάρχη και εκδότη Άλντο Μαουρίτζιο και είχαν αναπαράγει υπέροχες σπάνιες εκδόσεις. Αυτό υπήρξε το δεύτερο ερέθισμά μου για τη δημιουργία τούτου του Μουσείου.
  Το Μουσείο Τυπογραφίας δημιουργήθηκε προς τιμήν και στη μνήμη όλων εκείνων των ανθρώπων, αλλά και για να τονίσει το ρόλο που η τυπογραφία έπαιξε την διάδοση της γνώσης και την επέκταση του πολιτισμού.
  Σ΄αυτό το σημείο θα ήθελα να δώσω έμφαση στο γεγονός ότι το Μουσείο δημιουργήθηκε χωρίς να λάβουμε κάποια χορηγία, ή δάνειο ή οποιασδήποτε οικονομικής υποστήριξης από οποιονδήποτε.
  Η οικονομική επιβάρυνση καλύφθηκε αποκλειστικά από τα «Χανιώτικα νέα» τα οποία δημιούργησα πριν 50 χρόνια και διευθύνω ακόμη.
Αλλά άξιζε τον κόπο. Οι χιλιάδες φοιτητές και επισκέπτες που περνούν από το Μουσείο κάθε χρόνο, είναι η πραγματική και μόνη ανταμοιβή για μένα, αν και δεν υπάρχει άλλο οικονομικό όφελος. Τα «Χανιώτικα νέα» εξακολουθούν να αναλαμβάνουν όλο το οικονομικό λειτουργικό του κόστος.
 Η κα Έλια Κουμή – η διευθύντρια του Μουσείου- θα σας πει περισσότερες λεπτομέρειες καθώς θα κάνετε την περιήγηση.
  Σ΄αυτό το σημείο, θα ήθελα να προσθέσω πως σ΄αυτήν την μακρόχρονη περιπέτειά μου στον υπέροχο κόσμο της τυπογραφίας, η σύζυγός μου Ελένη ήταν στο πλευρό μου, αμέριστος συμπαραστάτης.
  Σας καλωσορίζω, λοιπόν στο Μουσείο…»
 
---
(*) Μαντιναδολόγος, ριμαδόρος ο Κωστής Λαγουδιανάκης έστειλε την μαντινάδα του στον Βαγγέλη Κακατσάκη και εκείνος την δημοσίευσε στην μόνιμη στήλη του "Μια στάση εδώ, μια στάση εκεί"). “Χανιώτικα νέα”.
 
Subscribe in a reader Facebook page Follow me